Uz održivi marketing budućnost izgleda zelenije
Održivost je tema koja je odavno aktuelna i sve više postaje deo naših života. Kada govorimo o održivosti, najčešće mislimo na održive izvore energije ili hrane a vrlo verovatno malo ko je čuo za održivi marketing.
Održivi marketing je praksa vođena ciljem koja ima za zadatak da orijentiše preduzeća, brendove i društvo ka održivoj budućnosti, utičući na odgovarajuću svest, aspiracije, usvajanje i akciju unutar ekonomskih i sociokulturnih sistema, preuzimajući potrebnu odgovornost za svoje uticaje i prilike. Time, on deluje u službi dugoročnog blagostanja za sve, navodi Kembridž Institut za održivo liderstvo (Cambridge Institute for Sustainability Leadership, CISL).
– Danas se sve više govori o tzv. održivom marketingu (sustainable marketing) koji se i te kako zasniva na poštovanju etičkih načela. Održivi marketing znači da se kreira vrednost i komunicira u interesu onoga od koga zavisi uspeh kompanije, a to su pojedinci i grupe kojima se nude proizvodi i usluge, kao i one grupe od kojih zavisi tržišni uspeh (investitori, mediji, organizacije civilnog društva itd). Međutim, zbog korišćenja novih tehnologija i brojnih mogućnosti koje pruža veštačka inteligencija, potrošači-konzumenti su još uvek zbunjeni. Zbog toga je neophodno da društvo preuzme na sebe ulogu regulatora i samoregulatora, kako bi se ustanovili zaštitni mehanizmi i obezbedila njihova primena – kaže dr Galjina Ognjanov, prof. marketinga, marketinških komunikacija i odnosa s javnošću na Ekonomskom fakultetu u Beogradu.
Uticaj održivog marketinga
Marketinški stručnjaci moraju da shvate da trenutne prakse doprinose negativnim ishodima. Prakse održivog marketinga koje su potrebne su one koje će preuzeti odgovornost za oblasti na koje utiču, a koja se mogu razmotriti na sledeći način:
- Finansijske
- Fizičke
- Psihološke, sociološke i kulturne i
- Etičke
Transformacija marketingškog sektora zahteva preusmeravanje njegovog cilja i uloge u održivoj budućnosti. To će uključivati promenu načina na koji se marketing praktikuje, vraćanje veština i kompetencija marketinških stručnjaka i kreativaca u službi održivosti, kao i ponovnu investiciju industrijske kreativnosti, inovacija i tehnologije u održive rezultate.
Održivi marketing preuzima odgovornost za veoma uticajnu ulogu koju može da ima u pokretanju kompanija i klijenata ka promeni šablona ekonomije što uključuje:
- Prihvatanje i stvaranje novih načina razmišljanja o profitu i onome što razvijamo
- Uticanje na i postizanje organizacionih ciljeva
- Merenje onoga što je važno i postavljanje pravih ciljeva za društveni i ekološki napredak
- Podsticanje inovacija u ponudama koje će služiti društvu, i
- Mobilizovanje zainteresovanih strana za podršku održivim poslovnim praksama
Veoma prosto rečeno, marketing je alat koji se koristi da bi se proizvodi i poželjni potrošački obrasci predstavili potencijalnim kupcima odnosno klijentima u cilju ostvarivanja profita.
Održivi marketing je način da se ova paradigma pokrene u smeru koji je u skladu sa svetom u kome živimo gde je održivost cilj koji ujedinjuje.