Restorani budućnosti moraju imati ovu karakteristiku: Zero-waste je deo našeg spasenja

Foto: Shutterstock
Da li ste nekada razmišljali koliko otpada stvorite na dnevnom nivou? Samo otpad nastao tokom pripreme jednog obroka može da napuni manju kesu za đubre. Kada se kesa potpuno napuni, odvuče se do prvog kontejnera gde se baca i tada se na sav taj otpad zaboravlja a ciklus se nastavlja. Vredni radnici sanitrane službe kontejnere dalje prazne i otpad tovare na svoje kamione koji ga prevoze do poslednje destinacije, do deponije.

Često se kaže daleko od očiju, daleko od srca. Ovo je veoma primenljivo na smeće a posebno na otpad koji pravimo kao pojedinci.  Naš zadatak je da ne bacamo otpad bilo gde, već da ga uredno skupimo na jedno mesto i potom bacimo u zajednički kontejner. Dalje od toga se ne razmišlja.

Srećom, vremena se menjaju. Od pojedinaca do korporacija, ljudi sve više misle o otpadu koji proizvode i trude se da svoj negativni otisak smanje.

Tako industrija ugostiteljstva vodi ovu bitku na način za koji je potrebno samo malo truda. Talas koji promene gura napred zove se zero-waste.

U kontekstu restorana, koncept zero-waste ili nula otpada, podrazumeva ono što stoji u naslovu a to je da iza jednog radnog dana i stotine pripremljenih obroka ostane što manje ili nula otpada.

Da bi restoran dobio sertifikat za restoran bez otpada, potrebno je da dokaže da je u poslednjoj godini sa deponije preusmerio 90 odsto otpada koji proizvodi.

To zahteva primenu različitih ideja kao što su smanjenje, ponovna upotreba, reciklaža i kompostiranje. Krajnji cilj je da se vodi profitabilan restoran koji ne utiče negativno na životnu sredinu.

Tako, restoran i vinski bar Rodora u Bruklinu nema kantu za smeće.  Ovde nije dozvoljena nikakvu vrstu plastike za jednokratnu upotrebu, kartonske kutije za vino se seku i pretvaraju u materijal za kompost a čepovi od plute se doniraju organizaciji koja ih koristi za pravljenje održivih cipela.

Kako dostići zero-waste nivo?

Dobra ideja za sprovođenje zero-waste politike je i revizija otpada koji restoran proizvodi. Ovo će pomoći da se identifikuju vrste i količine otpada koje restoran proizvodi tokom određenog vremenskog perioda. Bitno je da se sakupi sav otpad, sortira i izmeri. Na taj način, mogu se identifikovati novi načini za reciklažu, proizvodi koji mogu biti ponovo upotrebljeni i sastojci koji se trebaju kompostirati.

Značajno je uočiti da potencijalni restoran bez otpada ne može sebe ograničiti i misliti samo na otpatke od hrane. Posude za hranu, pribor za jelo i bilo šta što je za jednokratnu upotrebu mora postati deo prošlosti.

Umesto toga, mogu se koristiti posude i pribor za jelo od stakla ili nerđajućeg čelika, koji se mogu prati i koristiti bez vremenskog ograničenja.

Većina restorana svojim gostima nudi mogućnost da hranu koju nisu pojeli ponesu sa sobom. U skladu sa zero-waste principom restorani mogu da se postaraju da ove posude za hranu ne budu od plastike ili stiropora već od materijala koji može lako da se reciklira.

Zero-waste princip takođe može imati i društveno korisnu komponentu.

Dok svet svakodnevno baci oko 2,5 milijardi tona hrane, Sjedinjene Američke Države bacaju više hrane nego bilo koja druga zemlja na svetu: skoro 60 miliona tona svake godine. Hrana zauzima najviše prostora na američkim deponijama, čineći 22 procenta komunalnog čvrstog otpada (MSW). Količina hrane koja se baci u Americi ima približnu vrednost od gotovo 218 milijardi dolara, što je ekvivalentno 130 milijardi obroka.

Sa ovim ciframa na umu a u cilju ispunjenja zero-waste politike, restorani mogu da se odluče da višak hrane doniraju onima koji je nemaju dovoljno ili uopšte.

Čak i ako restoran koristi ove ideje i svoj negativni otisak smanji na najniži mogući nivo, problem i dalje postoji jer dolazi spolja. Dobaljači, proizvođači i drugi spoljni saradnici jednako moraju da poštuju postulate održivosti i smanjenja otpada te svoju robu trebaju da pakuju u materijale koji su održivi i mogu da se recikliraju.

Dobra opcija je korišćenje namirnica koje su lokalno nabavljenje i od malih proizvođača, koliko god je to moguće.

Pred celom industrijom je veliki izazov i jasno je da ova tranzicija ne može da se desi preko noći i da neće biti laka.

Ali sve benefiti sprovođenja zero-waste politike prevazilaze potencijalne poteškoće tokom tranzicije. Naš zadatak je da podignemo sopstvenu svest ali i svest drugih da naš svet i naša budućnost zavise od nas samih.

Zato, hrabro, inovativno i odlučno napred.

Objavljeno: