Obeležavanje Međunarodnog dana pismenosti: ulaganja u obrazovanje su zalog za budućnost

Foto: Pixabay

Pismenost je osnovno ljudsko pravo. Ona otvara mnoga vrata u vidu sticanja šireg znanja, veština, vrednosti, stavova i ponašanja koja podstiču kulturu trajnog mira zasnovanu na poštovanju jednakosti i nediskriminaciji, vladavini prava, solidarnosti, pravdi, raznolikosti i toleranciji. Ipak, poražavajuća činjenica jeste da u 2022. godini, najmanje jedna od sedam odraslih osoba, odnosno starijih od 15 godina (765 miliona) nije imala osnovne veštine pismenosti. Pored toga, milioni dece se bore da dostignu minimalne nivoe pismenosti u čitanju, pisanju i računarskim veštinama, dok je oko 250 miliona dece uzrasta od 6 do 18 godina van škole.

Međunarodni dan pismenosti

Upravo iz želje da se stekne svest o ključnoj ulozi pismenosti u izgradnji pravednijeg, mirnijeg i održivijeg društva, UNESCO je prvi put 1967. godine organizovao „Međunarodni dan pismenosti“ koji se sada održava svake godine 8. septembra. Kako svake godine ovaj poseban dan nosi drugačiju poruku, ove godine tema će glasiti: Promovisanje višejezičnog obrazovanja – pismenost za međusobno razumevanje i mir. Glavna ceremonija se održava 9. i 10. septembra u Kamerunu kada će se uručiti i nagrade za postignuća u oblasti pismenosti.

 

Digitalna pismenost kao osnova budućnosti

Digitalna pismenost i veštine postale su veoma značajne  u 21. veku. Digitalna pismenost podrazumeva sposobnost pristupa, upravljanja, razumevanja, integrisanja, komunikacije, procene i stvaranja informacija na siguran i primeren način putem digitalnih tehnologija za zapošljavanje, pristojne poslove i preduzetništvo. Ove veštine su ključne za postizanje Ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija koje su deo Globalne agende održivog razvoja do 2030. godine.

Digitalna pismenost i Cilj 4: Kvalitetno obrazovanje

Digitalna pismenost je ključni faktor za postizanje ovog cilja. Povećanjem digitalnih veština, prosvetni radnici mogu koristiti savremene alate i resurse kako bi unapredili kvalitet nastave i ishode učenja. Na primer, onlajn kursevi i obrazovne platforme omogućavaju pristup visokokvalitetnim obrazovnim resursima većem broju ljudi, bez obzira na njihovu geografsku lokaciju ili ekonomski status.

 

Digitalna pismenost i Cilj 8: Dostojanstven rad i ekonomski rast

Digitalne veštine povećavaju produktivnost i konkurentnost radne snage, omogućavajući im da se prilagode brzo promenljivim tehnološkim okruženjima i pronađu posao u novim sektorima. Na primer, digitalne veštine omogućavaju većem broju ljudi da učestvuju u globalnoj digitalnoj ekonomiji, obezbede pristojne poslove i podstaknu ekonomski rast.

Digitalna pismenost i Cilj 9: Industrija, inovacije i infrastruktura

Inovacija zahteva snažnu digitalnu infrastrukturu i visok nivo digitalnih veština. Na primer, nove tehnologije kao što su veštačka inteligencija, Internet i analiza velikih podataka (Big data) zavise od naprednih digitalnih veština. Digitalna transformacija može značajno unaprediti kapacitet za inovacije i konkurentnost preduzeća i društva.

Zašto je bitna podrška i ulaganje u obrazovanje i nauku

Mnoge kompanije u svetu prepoznale su značaj obrazovanja za održivi razvoj. Tako u podršku školama ulažu i naftni giganti BP i ExxonMobil, kao i kompanije Disney i Walmart. Dobrih primera ima i u našoj zemlji, a među njima je i kompanija NIS . Ova kompanija je za podršku obrazovnim institucijama u Srbiji prošle godine izdvojila 144,5 miliona dinara u okviru svog programa društvene odgovornosti „Zajednici zajedno“. U okviru saradnje sa lokalnim zajednicama u kojima posluje  kompanija NIS je dala  podršku osavremenjivanju nastavnog procesa i infrastrukture objekata, kao i projektima naučno-istraživačkih organizacija i naučno-tehnoloških parkova u cilju unapređenja infrastrukturnih i inovacionih kapaciteta naučnih ustanova.

 

Objavljeno: